T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ZONGULDAK / ÇAYCUMA - 75.Yıl İlkokulu

"Yardımseverlik" Değeri Veli Mektubu

Sevgili anne babalar,

             Yardımseverlik; bireyin sahip olduğu güç ve olanakları, baskı hissetmeksizin içtenlikle paylaşmasıdır.

             Çocuklar yardımseverlik davranışını doğal yollarla öğrenirler. Diğer sosyal davranışların gelişiminde olduğu gibi yardımseverlik de yaşamın ilk yıllarında öğrenilmektedir. Yardımseverlik davranışının temelini teşkil ettiği düşünülen ‘’paylaşma duygusu’’,18 aylık bebeklerde gözlenebilmektedir. Bununla beraber bebekteki ilk paylaşma davranışının kaynağı henüz açıklanamamaktadır. Olumlu sosyal davranışların, aile içersinde öğrenme ortamı ile ve aile bireyleri tarafından sağlanan modellerin örnek alınmasıyla oluştuğu görülmektedir. Bir başka deyişle yetişkinlerin tutum ve davranışları,  çocuklarda görülen paylaşma ve yardım etme davranışını kuvvetli bir şekilde etkilemektedir. Böylece yardımsever kişi daha mutlu ve verimli bir yaşam sürer.

                  Çocuklarda yardımseverlik davranışını oluşturmak ve süreklilik kazandırabilmek için bazı noktaları göz önünde bulundurmak gerekir.

                       Çocuk; küçük yardımlar ile teşvik edilmeli, yardıma ihtiyaç duyduğunda gerekli yardım sağlanmalı, beklenen davranışları sergilediğinde onu motive ederek, davranışlarına süreklilik kazandırılmalı ve yaptığı davranışın onaylandığı çocuğa yansıtılmalıdır. Çocuğa empati kurma becerisi kazandırılmaya çalışılmalı, yardımseverliğin karşılıklı bir etkileşim olduğu da unutulmamalıdır.                                                   

 

İlköğretim 1–4. Sınıf düzeyindeki öğrencilerden beklenen davranışlar:

 

  • Yemek yapılırken, sofra hazırlanırken, toplanırken yardımda bulunma.
  • Evde ortak kullanım alanlarının düzenlenmesinde yardımcı olma,
  • Ebeveynine ya da yardıma ihtiyacı olan kişilere poşetlerini taşıyarak yardım etme.
  • Market alışverişi yapılırken alınan ürünleri poşete yerleştirme.
  • Aile bireylerinin görevlerine yardımcı olma (evcil hayvanı besleme, çiçeklere su verme,

araba yıkanmasına ve ayakkabıların boyanmasına yardım etme vb.)

 

 

İlköğretim 5.-8. Sınıf düzeyindeki öğrencilerden beklenen davranışlar:

 

  • Evde misafir ağırlamaya yardımda bulunma.
  • Alışverişe yardım etme.
  • Çamaşır toplama ve asmaya yardımcı olma.
  • Kardeşinin ödevine yardım etme.
  • Evde temizliğe yardım etme.
  • Ebeveynin görevleri arasındaki minik boşlukları doldurma. (Örneğin küçük kardeşin bakımı esnasında yardımcı olmak.)

 

 

             ANNE BABA OLARAK YARDIMSEVERLİK DAVRANIŞINI KAZANDIRIRKEN

  • Yardımsever çocuklar yetiştirmenin en belirgin yolu, onlarda görmeyi istediğiniz, cömert, düşünceli ve yardımsever davranışı sizin de uygulamanızdır. Çevrenizde yardıma ihtiyacı olanları fark edip yardımcı olurken, bu davranışın çocuğunuzda da gelişmesi için örnek olun.
  • Çocuğunuzu size yardım etmesi için teşvik edin. Size yardım ettiğinde sonuçlarını ve duygularınızı paylaşın.
  • Çocuğunuzla, hem yardım aldığınız hem de yardımda bulunduğunuz farklı yaşantılarınızı paylaşabilir, o anlardaki duygularınız üzerine konuşabilirsiniz.
  • Yardım istediğinde kızmayın. Yardım talebinde haklıysa yardımcı olun. Sorumluluktan kaçmak için yardım istediğinde bu sorumluluğu kendisinin yapabileceğini vurgulayarak onu motive edin.

            “Bir mum, diğerini tutuşturmakla ışığından bir şey kaybetmez.”   MEVLANA

05-05-201705-05-201705-05-201705-05-2017

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 05.05.2017 - Güncelleme: 28.11.2017 09:17 - Görüntülenme: 2115
  Beğen | 0  kişi beğendi